søndag 8. mars 2009

Paris - planleggingslinker

Vi skal til Paris, og fordi jeg vet hvor mye tid det tar å lete frem gode utgangspunkt, tenkte jeg å dele mitt lille før-reisen univers med dere.


Reise:
Jeg reiser med Norwegian. De gir deg muligheten til å ha med 2 bager a 20 kg hjem. Oh - I LOVE!

I Paris er det greit med metro, men jeg liker buss, jeg. Deilig å slippe endeløse trapper og korridorer. RATP nettsider er skikkelig gode, så der finner en alt.

Med Batobus kan en bruke båt for å komme seg frem i byen. En kan også dra på guidet tur, det er jo nesten klisje med middag på Seinen, men så romantisk da!

Hotell: I Paris har jeg liksom svaret på spørsmålet hvor vi skal bo. Det er Hotel Eldorado. Det er veldig bohem, så ikke forvent luksus, men det er riktig på alle andre måter. Prisen er ille billig: 50-70 euro for dobbeltrom. Hotellet er anbefalt overalt om dagen, og jeg henger meg på. Andre hoteller i 'cheap and chic' kategorien finner du her.

Mat:
For å finne gode restauranter leter jeg på forum som: Chowhound, eller eGullet. Eller så er det jo Chocolate & Zucchini, den uberkjente matbloggeren, som blant annet har laget egen bok. Jeg er superfan av henne.

Noen steder å prøve: Chez l'Ami Jean, La Régalade. (Begge gir såkalte prix fix menyer (fastpris) til 30-35 euro, og da snakker vi treretter.) La Table de Joël Robuchon, for lunsj. 55 euro, inkl vin. Han er verdensberømt!

Jeg har eget sjokolademaker kart, som du finner her. Oki - dette tok litt tid å lage, men jeg eeeelsker sjokolade.

Andre ting som har med mat å gjøre, og som er i toppklassen: drikke varm sjokolade på Angelinas, spise makroner hos Laduree (som har antatt chic-himmel-toppen) drikke te hos Mariage Frères og spise is hos Berthilleron. Alle disse er institusjoner i Paris, men jeg har bare vært hos Laduree hittil. Kanskje det blir noen flere å krysse av listen denne gangen?

Skal vi gå over til shopping?

Loppis - greit forklart på norsk:
Klikk kårer verdens beste interiørbutikker, to i Paris.
Design*Sponge har egen Paris guide.
En egen blogg som tar for seg chic shopping i Paris.
Henne viser deg Vintage Paris.
I Paris kan du finne alt - dagbladet guider deg.

Butikker jeg har lyst å gå innom er BHV, Zara Home og Habitat.

Goood tur!!

7 kommentarer:

Marihøna sa...

oi oi oi, dette ligner i grunn litt på meg og min reiseplanlegging. Planleggingen og det å glede seg er jo halve turen! Men ser at du er i overkant mer voldsom enn meg i planleggingen av turer da, hehe :)
Jeg har vært i Paris en gang og da var det som ultra-typisk turist, så det ble ikke tid til mye shopping, i hvert fall ikke på interiør-fronten. Men to tips har jeg; nyt en medbrakt baguett på plenen foran Eiffeltårnet i solen, og spis MASSE crepes!
Kan bare si en ting: god tur!

Emmeline sa...

Første og viktige innlegg uten bilde. Men du kunne hatt bilde av Eiffeltårnet på toppen. Hadde gjort seg. Det er enda ikke for sent. Og innlegget ditt er nå LAGRET hos meg.... På lageret altså! Veldig bra og nyttig

Anonym sa...

Jeg misunner dere dypt og inderlig den turen! Men på den gode måten altså ;)Jeg er også sånn at jeg forbereder meg i det vide og brede..Det skrur opp forventningene og så risikerer man ikke å gå glipp av noe viktig :)
Klem fra Kardemomme :)

CosiFanTutta sa...

Heisan, fantastisk forbredende reisebrev :o)
Har et tilsvarende på Amsterdam, hehe, der skal jeg i april.
Jeg er litt som deg, og planlegger masse som jeg ønsker å oppleve. Det gjør at en blir godt kjent, og jeg er også mest glad i å ha hodet over jordskorpen så jeg gåååår og gåååår :o)

Har du sendt meg adressen din på bkl_35@hotmail.com ?? - det var den vesken og bagen :o)

Ha en fin kveld
Cosiklem

Maya: sa...

Ajajaj, så flink du er til å finne informasjon da gitt! Nå fikk jeg skikkelig lyst til å reise dit igjen. Høres ut som at du har vært ofte i Paris. Det er en nydelig by når man slipper å gjøre de typiske turistingene, hihi. jeg har vært der 3 ganger. 2 av de var som skikkelig turist. Men byen er absolutt bedre når man bare kan rusle rundt og ikke stresse fra atraksjon til atraksjon.

Takk for koselige ord på bloggen min forresten:) Går litt futt i farta her med reise og sykdom, så det har blitt lite blogging siste uken. Men nå kjenner jeg at hue klarer skjermen, så nå blir det vel litt blogging igjen:)

Maya

Tante Mimmi sa...

Hei på deg!
Oy! Dette er eit innlegg som det ligg mykje tid og tankar bak! Ikkje rart det er utan bileter!
Imponert!
Slik er ikkje eg...berre når eg må og er betalt for det gjennom jobben;)
Eg dreg..så ser eg..kjem heim..og angrar på at eg ikkje gjorde som deg! ;)
Dette blir jo super dupert! Og å glede seg er halve glea og å mimmre er desserten!

...Men du..denne bebisen...vesle frøkna- når har ho tenkt å melde sin ankomst? Eg datt av ein gang på terminen.
Eg har nemmeleg ein plan om at me skal treffast ein dag! ;)

hvitstil.com/Christine sa...

Hei Storeflittig
Jeg ville bare høre om alt var bra med deg. Ikke lenge til flittigbabyen kommer. Heldiggris.

Stor klem fra Christine