torsdag 26. februar 2009

Fotformsko

En av fordelene ved å bo i studentby hvor en må ha barn, er at det er litt fotformsko.

Ja, du skjønner hva jeg mener? 70-talls ideologien ligger fortsatt igjen her, med små tun vi samles på når været er bra (jeg bor i Bergen, så det er de 10 dagene i mai jeg snakker om) og 156 naboer som har akkurat lik leilighet som deg selv.

Her tar jeg med meg kaffekoppen inn til naboen som lager youghurt i egen maskin, og snakker om løst og fast, eller vi sammenligner strekkmerker, diskuterer forholdene i barnehagen som ligger 50 m unna, eller planlegger en huslunsj.

Noe genialt vi har her er bytteboden. I bytteboden legger vi klær de små har vokst ifra eller små møbler/tekstiler etc. Alle som bor i studentbyen er velkommen til å ta det de trenger, slik at en har permanent gratis loppis. Eller permanent mulighet til å legge bort det en ikke trenger, alt etter hvordan en ser det.

Jeg er kommer inn i rede-bygging-til-ny-baby fasen, så jeg er stadig i bytteboden for å rydde. Jeg er veldig ryddete om dagen, men helst ikke i eget hus. Når jeg er i boden, ser jeg om det har kommet inn noe nytt. Og det har det gjerne. Se hva jeg har funnet meg?

Å - ble misunnelig på fotformskoene mine nå tenker jeg?

27 kommentarer:

Astrid sa...

Det høres veldig koselig ut å bo der du bor! For en herlig trygg og god plass å ha barn.

T:o)ve sa...

Å bo i studentby er kjempekos sosialt sett, vi bodde selv i en i 4 1/2 år før vi flyttet til området vi bor nå. Her er det 'barna i bakkebygrenda-følelse' så vi bare fortsatte det sosiale livet :)
Herlig skatt du fant! Den ideen med byttebod savner jeg :)

Margrethe sa...

Så lurt å ha et slikt sted der en kan legge bort det en selv ikke trenger og kanskje finne gleden i det andre vil kaste. Den boksen var jo et varp :)

Brigg sa...

Så kjekt! Er sååå koselig der. Vokst opp i det området, hadde "toppen" som nærbutikk og har vært i mange av disse leiligheten:-)

Brigg sa...

Så kjekt! Er sååå koselig der. Vokst opp i det området, hadde "toppen" som nærbutikk og har vært i mange av disse leiligheten:-)

Ninas Drops sa...

Ja ble litt misunnelig nå altså..
Nei da...
Herlig boks du fant deg da. Lite visste den da den sto der i boden at den skulle hylles på bloggen deres.hi hi...
Drops

Crinoline sa...

Så hyggelig dette høres ut og veldig sympatisk med en byttebod.

mali-mo sa...

ååååh, den var fin!!!!! Kjempefin!!!

Hørtes ut som en deilig 50-tallshusmoridyll å bo i studentby med barn...og byttebod var genialt!

Ha en flott helg, og håper du koser deg masse med rugingen ;)

Carina Dale sa...

Så fin boks du har fått deg! Høres ordentlig korselig ut , selv om jeg føler meg litt ferdig meg studentlivet - enn så lenge.

Ang bygge-rede fasen. Jeg hadde det akkurat som deg. Jeg fikk gjort utrolig mye alle andre steder enn hos meg selv, - til samboers store frustrasjon ;-)

Kos deg med magen! Tiden kommer til å gå så fort nå, - plutselig vil du savne den igjen ;-)

Anonym sa...

Å vilken vacker box! jag blir helt kär :D

Gamlå sa...

Heisann

Gleder meg til å treffe deg på Bloggtreffet imorgen.

Snakkes da!!

Hilsen Gamlå

Marihøna sa...

Herlig skildring av livet i studentbyen, Storeflittig!

Camilla sa...

Er det brødboks, hva er det? Den var kjempefin. Alle yndlingsfargene på et sted. :D

Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Blir så glad for oppmuntring. :)

Krusedull sa...

Ja! Jeg ble misunnelig - eller unnderdeg det, men skulle gjerne hatt fotformsko-fordelene selv! Byttebod var genialt! Prøver stadig å kvitte meg med ting, og hadde vært kjekt å få til det uten å måtte vente på neste loppis el.l. Srlig uten bil! Nyt det nydelige funnet og helgen! : D

God helg til alle flittige, forresten!

Krusedull sa...

Ps: "unner deg det" som det også heter! Uff! Ble for rask der... ; )

GundaM sa...

Så fin en boks du fant deg der da
;0)og så fint et tiltak!

har selv bodd i studentbyen i trondheim, men det var før ejg fikk barn og tiden gikk med til ...party stort sett hver helg og alle onsdager ;)))

Nå er det fredag, ukas beste dag og kosestund isofaen ;)

Maya: sa...

Ja, de lysestakene er fantastiske! Men de har kanskje vært ute til salgs en stund, og da kan det vel hende de er vanskelige å få tak i...
Så heldig du er som bor i en slik studentby! Det høres jo helt fantastisk ut. Jeg synes det var fine farger og mønster på boksen du fant. Tenk at vedkommende kvittet seg me den a...haha, bra vi har forskjellig smak! Jeg skal på en liten bruktbutikkrunde i dag jeg, og det kribler i magen!:)

Maya

alvorada sa...

Tusen takk for gaven, kjære Storeflittig!!! :) Du er the best altså. Den var helt perfekt! Prøvde å sende deg en sms, men kanskje jeg har feil nr.

I min studentby er det lite av 70-tallsideologi men desto mer av jenter som svir grandis midt på natta og fniser seg ihjel av at de utløser brannalarmen så hele blokka må evakueres...

Anonym sa...

Nydelig boks. Og nå minnet du meg på de hvite fotformskoene jeg hadde som barn. Jeg elsket dem!

Gamlå sa...

Hei

Håper alt står bra til med deg!!

CosiFantutta sa at hvis jeg traff deg på treffet idag så skulle jeg gi beskjed om at du har vunnet en veske inne i bloggen hennes.

Uff, tenker på deg og håper at alt står bra til med deg, etter at du ikke stilte på treffet.

klem fra Gamlå

Tove sa...

Det høres utrolig koslig ut å bo som du bor! Og så kjekt med en slik byttebod, praktisk i forhold til opprydding og barneklær, men du så kult å finne noe slikt da!!!

Ha en kjempefin søndag!

klem

Sara sa...

Hei! jeg bare må si det. Jeg vokste opp i studentby, og kjente meg så veldig igjen i din beskrivelse! Vi hadde det akkurat sånn:) Fin blogg forresten!

CosiFanTutta sa...

Heisan, lenge siden sist.

Fint med en sånn byttebod, og et tun med 156 naboer :o)
Nesten som i "gode gamle dager" der vi bodde en stund når jeg var barn. Mye tøybleier, null ferdigmat, og tenk vi brettet melkekartonger leeeeeenge før resten av Norge, hehe

Må minne deg på at du faktisk har vunnet noe inne hos meg, i god gjenbruksånd.
Det står nå her hvis du er interessert :o)


Cosiklem

CosiFanTutta sa...

Oj, nå maser visst både jeg og Gamlå på deg, Beklager det!! :o)

Anne Mette Lie sa...

Jeg vil også bo slik du bor! Byttebod er jo absolutt genialt! - og ja; den gule boksen er jo nyyydelig! :-))

Ingunn sa...

Bytteboden hørtes veldig smart ut. :-)

Hilsen ingunn

Monika sa...

Denne her var bare knall fin! :)