fredag 7. mars 2008

dobbel latte med lettmelk

Opprettet av Ann Helen tor, mars 06, 2008 12:27:35

Jeg elsker å gå på kafe!!

Alene, sammen med datteren og mannen min, med venner - alt til sin tid. Jeg var i slutten av tenårene da kaffebarene poppet opp på alle gatehjørner i Oslo, og de ble rett og slett en stor og viktig del av livet. Da jeg bodde på Grünerløkka kan jeg med hånden på hjertet si at jeg mistenker meg selv for å ha vært på kaffebar nesten hver dag..eehh.. Den på hjørnet på Schous plass var fiiin, og så hadde de så god gulrotkake a gitt;) Da jeg nok er over gjennomsnittet bevandret i denne kaféverdenen, har jeg så lyst til å tipse om mine tre Oslofavoritter(..etter nærmere ettertanke er jeg kanskje ikke så bevandret allikevel, da jeg jo alltid er på en av disse tre..*kremt*..men har testet ut mange før disse ble storfavoritter da..)

Blog Image

Blog Image

Åpent bakeri er FANTASTISK! Her får jeg københavnsk stemning rett bak slottet(selv om eierne er franske..), himmelsk mocca (mistenker de for å ha ekte sjokolade i..) og verdens beste kanelboller. Jeg har falt pladask for dette stedet! I helgene er det laang kø UT av døren med bakverklengtende Oslofolk. Og det er ikke bare frognerfrøkner som finner veien hit, her er det befriende ledig og upretensiøst!

Blog Image

Sally Ann på Majorstua er en annen favoritt! Her er både kafe og butikk under samme tak. Økologisk kaffe og stilig kafe, en oase midt i travle Kirkeveien. Her har jeg kjøpt sofapute, hånddukker, ullsokker og håndlagede kort.

Sally Ann er Frelsesarmeens konsept for rettferdig handel. Vi ønsker å gi mennesker i vanskelige situasjoner, et håp for fremtiden sin ved å gi dem et arbeid. Vi skaper arbeid, ved å lage attraktive produkter med god funksjonalitet - produkter som faller i smak for de aller fleste. Over tre hundre mennesker – ikke minst tidligere prostituerte og andre uten håp i arbeidskøen – var i et nytt årtusen i sving med produksjon av tepper, løpere, vesker, kort, kurver og møbler(www.sallyann.no)

Og sist, men ikke minst: Stockfleths. Yummy kaffe og herlig stemning. Baristaene der blir norgesmestere rett som det er, og det forstår jeg godt. Fant ingen fine bilder fra kafeene, men vi kan jo avslutte med......en dobbel latte?

Blog Image

Bildene er hentet fra http://www.apentbakeri.no , www.sallyann.no og http://stockfleths.as/STOCKFLETHS/

Ingen kommentarer: